Hvordan velge riktig produkt til en dugnad

Hvordan velge produkt til en dugnad?

Dere har kanskje bestemt dere for å arrangere en dugnad for å selge produkter. Her vil vi gi dere noen innspill på hva dere bør tenke på for å velge mest mulig lettsolgte og lønnsomme produkter til salgsdugnaden.

I løpet av de siste 3-4 årene har tilbudet av produkter å selge på dugnad økt kraftig.

Det er en utfordring å velge hva en skal selge på sin dugnad i denne jungelen.

 

Eksempler på produkter til dugnader:

Dopapir
Tørkeruller
Ullsokker
Dress sokker
Bambus sokker
Kaker
Kunstkort
Bursdagskort
Søppelsekker
Frossen fisk
Spekemat
Spekepølser

Kaffe
Te
Vaskemidler
Zalo
Klorin
JIF
Kjøkkenspray
Baderomsspray
Oppvaskbørster
Telys
Duftelys
Vedsekker
Oppvaskkluter

Oppvasktabletter
Nødladere
Brannslokkingsapparater
Slukkeskum
Branntepper
Førstehjelpsputer
Tannbørster
Tannkrem
Solkrem
Hudkremer
Dusjsåpe
Shampoo

Microfiberkluter
Myggarmbånd
Drikkeflasker
Tennbrikker
Tennposer
Makrell i tomat
Leverpostei
Nugatti
Syltetøy
Saft
Drops
Abonnement på aviser
+ mange, mange flere

Hvordan skal dere velge riktig produkt til en dugnad?

Det er flere ting en bør tenke på og vurdere når produkter for dugnader skal velges.
Ut i fra vår erfaring gjennom 10 år med dugnader vil vi nevne følgende punkter.

 

 

7 ting dere bør vurdere ved valg av produkter til dugnader

 



Er det ett produkt som de fleste bruker

Ett av de viktigste punktene. De fleste bruker dopapir, microfiberkluter og kaffe hver eneste dag.
De færreste bruker nødladere, burstagskort og tennbriketter så ofte.
Det er mye mer motiverende å selge ett produkt som 99 av 100 har behov for, enn å selge ett produkt som kanskje bare 5 av 100 har interesse for. Skal en lete seg frem til de 5 kundene blir det mange nei å møte på veien, og da er det lett å gi opp. Sats derfor på ett forbruksprodukt som alle trenger og som selger seg selv…

 

Størrelse og vekt på produktet

Produktene varierer voldsomt i både vekt og størrelse. Husk at dere gjerne skal oppbevare produktene før de er solgt, og dere skal i de fleste tilfeller også levere produktene til kunden.
De fleste som er ute og selger er barn og ungdom. Svære sekker med toalettpapir, og tunge esker med vaskeprodukter blir da en utfordring.

 

Hvordan er konkurransen fra andre dugnadsgrupper

Prøv å finn ut hva andre i nærområdet selger. De siste årene har det blitt slik at veldig mange selger dopapir og tørkeruller. Boder, skap, kjellere og garasjer flommer over av disse produktene. Kakebokser er også ett produkt som det er veldig stor konkurranse på å selge. I løpet av en uke får ofte folk besøk av flere grupper som selger disse produktene. Det sier seg selv at da blir det tøft å komme som f.eks nr 5 med de samme produktene…
Mange idrettsklubber har faste dugnader med salg av dopapir opp til flere ganger hvert år. Dette er dugnader som gjerne organiseres sentralt i klubben, og de forskjellige gruppene får x antall sekker de må selge. Dette gjør at konkurransen blir veldig stor, og det blir vanskelig for enkeltlag, skoleklasser og russ å konkurrere med salget fra idrettsklubbene.

 

Pris i forhold til butikkpris

De fleste kjedene har hele tiden kjempetilbud spesielt på kaffe, dopapir og tørkeruller.
Tilbud med 40 % avslag på kaffe kjenner vi vel alle til. Folk er interessert i å støtte ved å kjøpe produkter på dugnad, men når kjedene tilbyr sekker med dopapir til kr 99,- er det ikke lett å få solgt sekker til kr 300,- eller kr 400,-. Kundene er ikke interessert i å betale 3-4 ganger så mye for ett produkt selv om det er dugnad.

 

Utsalgspris til kunden

Prisen skal ikke være verken for høy eller for lav pr produkt.
Salg av produkter til lave priser (opp til kr 100,-) krever veldig mange salg før det blir en akseptabel sum å tjene på dugnaden. Tilbyr dere ett forbruksprodukt som kundene må kjøpe igjen og igjen viser det seg at det er like lett å selge ett produkt til kr 200,- som f.eks til kr 50,-.
Salgsjobben er den samme, men for å tjene det samme totalbeløpet må dere snakke med 4 ganger så mange kunder når dere selger ett produkt til kr 50,- kontra ett til kr 200,-.

Selger dere ett produkt med høy pris (for dugnad viser det seg at grensen går på ca kr 300,-), vil kunden begynne å vurdere nøyere om de skal kjøpe eller ikke. Da kreves det en mer aktiv salgsinnsats fra dere, og barna og ungdommene er ikke profesjonelle selgere…

 

Kundene er merkebevisste og helsebevisste

Mange kunder er bevisste og kresne på hva de velger. Spesielt gjelder dette produkter som en putter i munnen, bruker i håret og på kroppen, og til å vaske klær og oppvask. De fleste har sine favorittmerker når det kommer til shampoo, hudkremer, såper til kroppsvask. De er ofte skeptiske til å bruke produkter de ikke kjenner i håret og på huden.
Folk er også veldig kresne og merkebevisste når det gjelder produkter de bruker i vaskemaskinen og oppvaskmaskinen, og de følger gjerne maskinleverandørens anbefalinger med tanke på blant annet garanti.
Stadig flere er i løpet av de siste årene blitt mer og mer bevisste på hva de spiser og drikker. Sukker- og hvetemelsbomber er eksempler på produkter som flere og flere velger bort. Det rir en sunnhetsbølge over landet for tiden, og det bør være med i vurderingen når dere skal velge produkter for dugnaden.

 

Mulighet for retur

De fleste som tilbyr produkter for salg på dugnad gir mulighet for retur av varer. Dette gir selvfølgelig en trygghet i forhold til risiko.
I praksis så viser det seg at veldig få har behov for å returnere varer hvis en tenker nøye igjennom hvilke produkter som velges til dugnaden. Det aller fleste som bestiller varer gjør dette fordi de har ett mål om å tjene penger på dugnaden, og da har det lite for seg å bare motta varer for så å returnere i etterkant.
Det er tross alt en del arbeid som skal nedlegges for å gjennomføre en dugnad. Gruppen har gjerne møter for å diskutere organiseringen av dugnaden, produkt skal velges, produktene skal mottas og fordeles til den enkelte deltager i gruppen. Etter dette arbeidet er det lite lønnsomt å så bruke masse jobb på å samle inn igjen produkter for retur. Det mest vanlige er at man blir enige om hvor mange produkter hver enkelt skal selge, og at pengene så samles inn til kasserer for dugnaden innen en viss frist. Mange dugnadsansvarlige har funnet ut at det er nok jobb med å organisere en dugnad, og vil ikke ha ekstraarbeidet med å samle inn ”usolgte varer”.
Uansett så går salget mest mulig smertefritt hvis en er nøye med å velge riktige produkter for dugnaden.

Da håper vi denne lille guiden kan være til hjelp for dere når dere skal velge hva dere skal selge på dugnad i fremtiden.

Har dere noen spørsmål om gjennomføring av dugnader
er det bare å ta kontakt med oss